Випуск №2, СТАТТЯ №5, 2005
Чи називав себе Ісус Сином Божим? | ||||
Вислів «Син Божий» мав різні значення. В Євангелії Луки «синами Божими» (Лк. 20,36) називають тих, що воскресли й живуть в небі. У Біблії «сином Божим» називається ізраїльський народ (Ез. 4,22). А також ангелів, і навіть єврейських царів, звали «синами Божими» (Пс. 2,7; 89,27). Здається, що Ісус не називав себе Сином Божим, бо такий титул міг привести до непорозуміння. Натомість первісна християнська спільнота назве так Ісуса, але в новому значенні: правдивий природний Син Бога. Така назва, як бачимо, буде основуватись на Ісусових словах і вчинках: це буде виявлення того, що Ісус довів і висловив словами, Ототожнення первісними християнами Ісуса з Сином Божим основується на деяких заявах, що були зроблені під час Його земного життя й були Ним прийняті. Ісус питає своїх учнів: «За кого мають люди Сина Чоловічого?» (Мт. 16,13). Учні відповідають, що люди вважають Його пророком. «Проте порівнювати Його з пророками не досить. Це видно з того, коли Ісус ставить пряме питання: "На вашу думку, хто я?" Очевидно Він очікує від учнів більшої проникливості. Петрова відповідь перевершує думку людей: "Ти - Христос, Син Бога живого". Ця відповідь, якою підноситься Ісуса понад усі людські постаті минулого, не походить із звичайного людського розуму, й з небесного об'явлення: "Щасливий ти, Симоне, сину Йонин, бо НЕ тіло і кров це тобі відкрили, а Отець мій Небесний" (Мт. 16,17). На якій підставі Петро заявляв, що Ісус є Христос, Син Бога живого? Правдоподібно, і йому було б важко це пояснити. Він хотів сказати, що Ісус був Месією; Месією вищого рівня: з Ісусових слів і вчинків він здогадувався про Ісусове синівство відносно Бога... Варто було б подати детальний критичний аналіз, щоб виправдати приписування Петрові такої заяви. Скажемо тільки, що подібна заява здається нам більш правдоподібною, коли бачимо, що точно така ж була формула, яку вжив Каяфа на допиті в суді». Каяфа питає: «Заклинаю тебе живим Богом, щоб ти сказав нам, чи ти Христос, Син Божий» (Мт. 26,63). Постановка цього питання свідчить, що Ісусові противники розуміли, що Ісус присвоював собі Божу гідність: і це була єдина причина, за яку могли б Його засудити. Реакція первосвященика – вигук його: «Він сказав богохульство» - підтверджує це. Якщо ж Ісусові противники зрозуміли, що Ісус присвоював собі синівство Боже, то тим більше зрозуміли Його учні, які були в близькому контакті з Ним. І так Петрова заява стала зразком вияву християнської віри. |
АКЦІЯ!
50 коп. | |||
Промінь Любові № 2, Лютий 2005, Стаття № 5 |